دانلود نوحه و مداحی

  • ۰
  • ۰



پایان نامه مدیریت

• دسته بندی نحوه های تحقیق بر طبـق هدف
بر طبـق هدف پژوهش ها به پژوهش های بنیادی فرد دی تقسیم می شوند. اما زهره سرمد معتقد است پژوهش ها بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می شوند: تحقیق بنیادی، تحقیق فرد دی و تحقیق توسعه. با عنایت به شرح ات زیر می توان گفت تحقیق گسترش خود نوع تحقیق فرد دی است.

- تحقیق بنیادی: پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیده‌ها روابط بین متغیرها، اصول، قوانین تولید و ساخت یا تست تئوری‌ها نظریه‌ها می‌پردازد به گسترش مرزهای دانش رشته علمی یاری می‌نماید. هدف مهم این نوع پژوهش تبیین ارتباطات بین پدیده ها، آزمون نظریه ها اضافه کردن به دانش موجود در یک زمینه ویِژگزینشه است. برای مثال "نقد رابطه اعتماد تعهد در ارتباطات صنعتی" نمونه تحقیق بنیادی است. سطح گفتمان کلی و انتزاعی در حوزه یک علم است. تحقیق بنیادی می تواند نظری یا تجربی باشد. تحقیق بنیادی نظری از روش‌های دلیل عقلانی و قیاسی استفاده می‌کند و بر پایه مطالعات کتابخانه‌ای انجام می‌شود. تحقیق بنیادی تجربی از روش‌های دلیل استقرائی مصرف می‌کند و بر پایه روشهای میدانی انجام می‌شود.

- تحقیق فرد دی: پژوهشی است که با مصرف از نتایج نتایج بررسی ها و تحقیقات بنیادی به منظور اصلاح و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، وسائل ها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع آدم ی انجام می‌شود. هدف تحقیق کاربر دی گسترش دانش کاربر دی در یک زمینه ویِژگزینشه است. در اینجا هم سطح گفتمان انتزاعی کلی اما در یک زمینه ویِژگزینشه است. برای مثال "تحلیل میزان اعتماد مشتریان به سازمان فرضی" یک نوع تحقیق فرد دی است.

• دسته بندیروش های تحقیق بر اساس شیوه گردآوری داده ها
سرمد معتقد است پژوهش ها بر اساس شیوه گردآوری داده ها به دو دسته تقسیم می شوند: تحقیق توصیفی و تحقیق تست ی

- تحقیق توصیفی یا غیر تست ی حاوی 5 دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، ارزیابی موردی

- تحقیق آزمایش ی به دو دسته تقسیم می شود: تحقیق تمام آزمایش ی تحقیق نیمه تست ی


1- تحقیق توصیفی یا غیر تست ی

تحقیق توصیفی یا غیر آزمایش ی حاوی 5 دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، ارزیابی موردی

1-1. تحقیق پیمایشی (Survey Research)

در این نوع تحقیق هدف ارزیابی توزیع ویژگیهای یک جامعه است و بیشتر تحقیق های مدیریت از این نوع است . در پژوهش پیمایشی پارامترهای جامعه ارزیابی می شوند. در اینجا پژوهشگر با انتخاب نمونه ای که معرف جامعه است به ارزیابی متغیرهای پژوهش می پردازد. پژوهش پیمایشی به سه دسته تقسیم می شود:

1-1-1.شیوه مقطعی (Cross Sectional): گرد آوری داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع زمانی خاص. جهت مثال ارزیابی میزان علاقه دانشجویان سال اول دبیرستان به ادامه تحصیل در یک رشته خاص

1-1-2.روش طولی (Longitudinal): در تحلیل پیمایش طولی، داده ها در طول زمان گردآوری شده تا رابطه بین متغیرها در طول سنجیده شود. جهت مثال «سیر تحول ثبت نام دانشجویان یک دختر در دوره های تحصیلات تکمیلی» یا «تحلیل تحول مهارت های زبان فارسی پایه اول تا پنجم ابتدائی». بررسی ها تحولی که به ارزیابی روندها و تحول پدیده ها در طول زمان می پردازند از این دسته هستند .

1-1-3.آموزش دلفی (Delphi Technique): جهت نقد نظر های جمع مالک نظر درباره موضوع مخصوص می توان از این تکنیک استفاده کرد. مانند «نقد نظر اساتید دانشکده در باره یک طرح نو آموزش ی»

1-2. تحقیق همبستگی (Correlational Research)

در این نوع نتایج بررسی ها و تحقیقات رابطه بین متغیرها بر طبـق هدف پژوهش نقد می گردد. در مشاهدات همبستگی چنانچه هدف پیش بینی متغیرهای وابسته بر اساس متغیرهای مستقل باشد به متغیر وابسته متغیر ملاک به متغیر مستقل متغیر پیش بین گویند. همچنین وجه تمایز تحقیق همبستگی با تحقیق تست ی در این است که در اینجا متغیرهای مستقل دستکاری نمی شوند. بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می شود:

1-1-1. همبستگی دو متغیری: هدف نقد رابطه همزمانی متغیرها است به جمله دیگر میزان همموزیک ی تغییرات دو متغیر است. در بیشتر بررسی ها همبستگی دو متغیری از مقیاس فاصله ای با پیش فرض توزیع نرمال و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده می شود. مثال: رابطه اسناد ثبات و مرکز علیت با موفق یت در عملکرد

1-1-2. نقد رگرسیون: در تحلیل رگرسیون هدف پیش بینی یا چند متغیر ملاک براساس یا چند متغیر پیش بین است. چنانچه هدف ارزیابی یک متغیر ملاک از متغیر پیش بین باشد از رگرسیون آسان استفاده می شود. چنانچه ارزیابی متغیر ملاک بر اساس چند متغیر پیش بین باشد از رگرسیون چندگانه (Multiple) استفاده می شود. اگر همزمان چند متغیر ملاک بر اساس چند متغیر پیش بین نقد شود از رگرسیون چند متغیری (Multivariate) مصرف می شود.

1-1-3. نقد کوواریانس: در گاهی تحلیل ها هدف ارزیابی مجموعه ای از همبستگی های دو متغیر متغیرها در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس است که با پیشرفت در زمینه پروگرام های آماری میسر شده است. ارزیابی علت ی و حل معادلات ساختاری از این دسته هستند .

1-3. تحقیق پس رویدادی (Ex-Post Facto)

به تحقیق پس‌رویدادی تحقیق علی-مقایسه‌ای نیز گویند. تحقیق پس‌رویدادی به تحقیقی گفته می شود که پژوهشگر علت احتمـا لی متغیر وابسته را مورد تحلیل قرار می دهد. چون متغیر مستقل و ابسته در قدیم رخ داده اند لذا این نوع تحقیق غیر آزمایش ی را تحقیق پس رویدادی می گویند.

2- تحقیق تست ی

تحقیق آزمایش ی به دو دسته تقسیم می شود: تحقیق تمام آزمایش ی تحقیق نیمه آزمایش ی


در بیشتر پژوهش های علوم آدم ی نظر به اینکه هدف اصلی از انجام پژوهش ارزیابی یک مورد بهروش میدانی است می توان گفت پژوهش فوق از نظر هدف در حیطه پژوهش های کاربر دی است . از طرف دیگر با تذکر به اینکه در این پژوهش ازآموزش های مطالعه کتابخانه ای و نیز نحوه های میدانی نظیر پرسش نامـه استفاده شده است، می توان بیان کرد که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت روش گردآوری داده ها، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است.

  • ۹۵/۰۳/۲۹
  • حاجی آقایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی